Digitalisering på Kalmar Vatten
Kalmar Vatten kommer att satsa mer på digitalisering framöver så vi bad några av våra anställda att dela med sig av sina tankar kring ämnet.
André Piechowicz, underhållsingenjör på avdelning avlopp:
"Digitaliseringen är en viktig del för att vi ska lyckas. En stor utmaning idag ligger
i att hålla nere våra utsläppsvärden i det gamla reningsverket. När vi bygger ut det
nya vill vi ha så mycket som möjligt automatiserat med digitala övervakningssystem.
Digitaliseringen kommer att underlätta mycket i vårt arbete men även sänka förbrukningen av el och processkemikalier. Genom att samla in och bearbeta data i större utsträckning än idag kan vi förbättra driften ännu mer. Ju mer vi kan lämna ”post-it lappar och korridorsnack” bakom oss, desto effektivare kan vi planera underhåll genom digitala system. Det ger också bättre överblick, samordningsmöjligheter, långsiktighet och möjlighet att förbättra verksamheten. Det märks att alla längtar efter att komma igång med att digitalisera inom nya områden och fortsätta vår digitaliseringsresa inom avdelning avlopp".
Therese Löfgren, abonnentingenjör:
"Vi har redan digitaliserat mycket, vilket verkligen har underlättat för oss. Jag ser fram emot att utveckla digitaliseringen ännu mer.
Min dröm är att fastighetsägare ska kunna göra fler saker själva genom webben, som till exempel att kunna beräkna fler kostnader själv. Det märks att den yngre generationen är mer digitala och vi behöver också kunna möta deras behov".
Jacob Oscarsson, verksamhetsutvecklare:
"Digitaliseringen öppnar upp för fler möjligheter, ger bättre ordning och reda och
kommer säkerligen att effektivisera vårt arbetssätt. Sedan ska vi ju inte digitalisera
allt bara för att det går. Det gäller att vara klok och digitalisera rätt saker i sin iver".
Är du intresserad av att jobba hos Kalmar Vatten? Se våra lediga tjänster just nu:Lediga tjänster