Kalmar Vatten förnyar ledningsnätet för dricksvatten och spillvatten i Berga. Dessutom kommer dagvattennätet att förstärkas. Arbetet pågår etappvis beräknat under 2017-2022.
För allas säkerhet uppmanar vi att respektera avspärrningar. Under byggtiden kommer det tidvis att bli trafikstörningar. Följ skyltningen och var rädda om varandra och oss som arbetar på vägen. Tack för visad förståelse!Se etappindelningen för Berga (Pdf-fil)
Kalmar Vatten påbörjar va-förnyelse i etapp Jägarevägen mfl, 7 januari 2021.
Kalmar Vatten utför slutkontroll och besiktning efter varje deletapp (se kartbild) för att säkerställa kvalitén på utfört arbete. Därefter kommer andra aktörer och ledningsägare att utföra arbete innan vägbana och trottoar så småningom kan byggas om eller återställas.
Villagatan B är klart för återställning!
Besiktningen på deletapp A, Jägarevägen är utförd och godkänd.
Till hösten planeras VA-förnyelse i Tallhagsvägen, sträckan mellan Funkabovägen och Vintergatan. Mer info kommer när det närmar sig.
Ledningsnätet i området är delvis byggt på 40-talet och har behov av förnyelse.
Att byta ut gamla vattenledningar är nödvändigt för att säkra dricksvattenkvalitén och förebygga att ledningarna går sönder. Läckage kan skapa problem för både enskilda fastighetsägare och för de gemensamma systemen och kan orsaka exempelvis källaröversvämningar.
Förnyelsearbetet är också ett steg i vårt miljöarbete för att avlasta reningsverket och även för att bygga bort dåliga ledningar som inte kan hantera avloppsvattnet på ett säkert sätt vid kraftig regn eller snösmältning.
Kalmar Vatten informerar löpande om arbetet och hur detta påverkar respektive fastighetsägare via brevutskick och information här på vår webbplats.
I enstaka fall kan vi behöva beträda tomter för att utreda eventuella felkopplingar eller oklarheter. Varje fastighetsägare ansvarar för att ledningarna på tomten är i bra skick och att regn- och dräneringsvatten tas om hand på ett korrekt sätt.
Så långt det är möjligt skickar Kalmar Vatten SMS när vattnet till din fastighet måste stängas av, se därför till att ha aktuellt mobilnummer registrerat hos oss.Läs mer om SMS-tjänsten här.
Kalmar Vatten ansvarar för att informera abonnenter (fastighetsägare) om störningar i vattendistributionen. För dig som har hyresgäster är det viktigt att du ser till att information kommer vidare till alla berörda i god tid, speciellt om det finns störningskänslig verksamhet i fastigheten.
Under byggarbetet kommer fastigheter i området påverkas av störningar i vattendistributionen och vi gör vårt bästa för att förhindra problem för boende och verksamheter i området. Tidvis kan det komma att bli störningar när det gäller trafik, tillfarter och parkeringsmöjligheter. Tack för visad förståelse.
Kontakt via kundservice: 0480-45 12 10 eller info@kvab.kalmar.se
Sara Uhr, projektledare
Johan Strömberg, arbetsledare
Karin Svensson, abonnentingenjör