Here you can translate kalmarvatten.se into your language.

Din faktura

Det verkar vara fler avgifter än innan, vad är detta?

Taxan består av tre delar:

  1. En fast avgift per fastighet
  2. En fast avgift per bostad/lägenhet eller en lokalyteavgift per 150 m2 lokalyta
  3. En rörlig avgift per förbrukad mängd vatten

De fasta priserna:
I priset enligt VA-taxan ingår alla tjänster. De fastigheter som inte har alla tjänster får avdrag på priset enligt nedan:

Vatten                                  35 %
Avlopp                                 45 %
Dagvatten fastighet               17 %
Dagvatten gata                      3 %

Totalt:                                  100 %

Det rörliga priset:
Det rörliga priset justeras gentemot taxan med följande procent om fastigheten inte är ansluten till både vatten och avlopp:

Vatten                                  45%
Avlopp                                 55%

Totalt:                                 100 %

Jag har fått en faktura. Vad grundar ni era uppgifter på?

Uppgifterna på fakturan har sin grund från:

I första hand: Dina inlämnade uppgifter från utskicket som gjordes våren 2018
I andra hand: Skatteverkets uppgifter
I tredje hand: Kalmar Vattens egna utredningar

Vi kommer att kontakta de kunder vars inlämnade uppgifter skiljer sig mycket från skatteverkets uppgifter eller våra egna utredningar. Likaså de som inte har lämnat in kommer vi att kontakta under hösten 2018. Självklart ser vi gärna att du som kund återkommer till oss och hjälper till att rätta upp eventuella felaktigheter.

Hur kan man spara vatten?

 

  • Duscha istället för att bada i badkar. Stäng av vattnet medan du tvålar in dig och tvättar håret. Klarar du att ta lite kortare duschar? 60 liter kan du spara genom att korta ner duschen 5 min.
  • Fyll disk- och tvättmaskin innan du kör och använd eko-program.
  • Organisera disken och skrapa av fett och matrester innan du diskar, så går det åt mindre vatten för att få disken ren.
  • Använd diskbalja för handdisk istället för att diska under rinnande vatten.
  • Ha vatten i kylskåpet om du gillar kallt vatten, så slipper du spola så länge innan det blir kallt och stäng av vattnet när du borstar tänderna. 48 liter kan du spara på att stänga kranen når du inte använder vatten under 4 min om dagen.
  • Samla regnvatten för att vattna i trädgården. En vattenspridare kan dra 150 liter på 20 minuter.
  • Installera snålspolande toaletter, kran- och duschmunstycken.
  • Om något står och droppar, byt packning eller reparera.
  • För en äldre, högförbrukande toastol kan man begränsa mändgden vatten som används flör att spola genom att lägga ner en tegelsten i vattentanken.
  • Förutom att spara vatten kan du spara pengar och energi genom dessa tips! Ett klimatsmart val med andra ord.
  • Du som är kund hos oss kan följa upp din vattenförbrukning under "Mina sidor".
  • Fler tips hittar du på sidan vattensmart.

Jag har fått en kreditfaktura, hur får jag tillbaka pengarna?

Om kreditfakturan är en flyttfaktura vill vi att du kontaktar oss och meddelar hur du vill ha dina pengar utbetalda. Vi kan antingen sätta in pengarna direkt på ett konto eller skicka ut ett utbetalningskort.

Om du har fått en kreditfaktura och fortfarande bor i din fastighet drar vi automatiskt av beloppet på din nästa faktura om beloppet är under 500 kr. Är kreditfakturan på mer än 500 kr betalar vi ut pengarna om du som kund kontakar oss och begär utbetalning, annars drar vi av beloppet på nästa vattenfaktura. 

Varför betalar jag dagvattenavgift, min fastighet är inte ansluten?

Det finns två avgifter för dagvatten. Dagvatten fastighet och dagvatten gata. Dagvatten fastighet betalar endast de fastigheter som har anslutit stuprörs- och eller dräneringsbrunnar till Kalmar Vattens ledningsnät. Ibland kan även fastighetens dagvatten ledas till anordnade diken.

Dagvatten gata är en avgift som påförs alla fastigheter som finns i ett område där det finns ett dagvattensystem, även om din fastighet inte är ansluten till ledningsnätet. Är din fastighet i ett område där det saknas dagvattensystem har du ingen extra avgift.

Läs mer om dagvatten 

Varför är min faktura plötsligt så stor?

Det är sannolikt att du har rapproterat in en mätarställning och den visar på att din fastighet har förbrukat mer än vad vi preliminärt har debiterat dig för tidigare. Du måste fundera på vad som kan ha orsakat att förbrukningen har förändrats.

  • Har ni blivit flera i hushållet eller rent av använder mera vatten hemma?
  • Har ni vattnat extra mycket i sommar
  • Kan det vara något som läcker? En droppande kran, en rinnande toalettstol eller en varmvattenberedare som smygläcker t kan orsaka en högre åtgång av vatten utan att man tänker på det.
  • Kan det vara så enkelt att den senaste avläsningen var felavläst? Kontrollera vad mätaren står på idag och kontakta oss så kanske vi har svaret där!

Läs mera om vattenläckor

Hur vet jag att jag betalar för rätt mängd vatten?

Dina vattenfakturor under året baseras på en uppskattad förbrukning efter lämnade mätarställningar. Börja med att jämföra vad din vattenmätare hemma visar på med vad din faktura har beräknat för vattenmätarställning. Om den är ungefär lika så betalar du för rätt mängd vatten. Om det istället skulle skilja mycket mellan vattenmätarens värden och fakturan är det hög tid att rapportera in en aktuell mätarställning. Din vattenmätarställning rapporterar du enklast in på Mina sidor.

Vi har förbrukat mindre än vad ni har preliminärdebiterat, vad gör jag?

Då rapporterar du in en ny mätarställning via Mina sidor så kommer detta att rättas på din nästa faktura. Om du vill ordna upp detta med en gång och få en ny faktura om du precis har fått en som är onödigt hög är det bara att kontakta kundservice så rättar vi till det och skickar ut en ny faktura till dig. 

 

E-faktura eller Epost-faktura. Vad är skillnaden?

Både E-faktura och E-postfaktura är ett digitalt sätt att distribuera en faktura på och ett sätt som är miljövänligt eftersom vi sparar både papper, tryck och transport! 

  • E-fakturan går direkt till din internetbank
  • E-postfakturan går direkt till din mailbox

För att få fakturor från Kalmar Vatten som E-faktura måste du gå in på din internetbank och där välja att du vill få fakturor från Kalmar Vatten som E-faktura. Det är ett smidigt och miljövänligt sätt att betala sina fakturor på, internetbanken hjälper dig så att rätt OCR-nummer och belopp används vid inbetalningen. Normalt brukar det ta ett par dagar från dess att du anmäler dig till E-faktura tills dess att tjänsten är aktiverad. Vi på Kalmar Vatten skickar uppgifter till din bank med hjälp av ditt personnummer. Vi på Kalmar Vatten får aldrig reda på dina kontouppgifter. E-faktura är gratis.

Om du föredrar att få din faktura i PDF-format skickad direkt till en mailadress ska du kontakta kundservice så hjälper vi dig. Den fakturan som du annars skulle få på papper kommer nu direkt till din email oavsett vart du befinner dig. Epost-faktura är en bra tjänst för de som reser mycket eller har flera boenden. Många företag föredrar E-postfaktura eftersom underlagen är lika tydliga som en pappersfakutra men kan smidigt hanteras i digitalt format. Epost-faktura är ett bra miljöval eftersom vi sparar på både papper, tryck och transport. Epost-faktura är gratis.

Förbättringsförslag