Vanliga frågor - Taxa och fakturering
Här hittar du svar på vanliga frågor om fakturan och VA-taxan. Saknar du något? Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Det vanliga är att våra fakturor skickas ut kvartalsvis. Alla som föredrar månadsfakturor kan naturligtvis få det kostnadsfritt, både privatpersoner och företag.
Kontakta kundservice på telefon 010-357 02 00 eller via e-post info@kalmarvatten.se
Om kreditfakturan är en flyttfaktura vill vi att du kontaktar oss och meddelar hur du vill ha dina pengar utbetalda. Vi kan antingen sätta in pengarna direkt på ett konto eller skicka ut ett utbetalningskort.
Om du har fått en kreditfaktura och fortfarande bor i din fastighet drar vi automatiskt av beloppet på din nästa faktura om beloppet är under 500 kronor. Är kreditfakturan på mer än 500 kronor betalar vi ut pengarna om du som kund kontakar oss och begär utbetalning, annars drar vi av beloppet på nästa vattenfaktura.
Är du företagskund ber vi dig kontakta oss gällande hur ni vill att vi hanterar era kreditfakturor.
Kontakta kundservice på telefon
010-357 02 00
eller via e-post
info@kalmarvatten.se
Med autogiro får du i god tid innan betalning en fakturaspecifikation från oss. Beloppet dras sedan automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Därmed är det ingen risk att glömma betala eller skriva fel OCR-nummer. Autogiro är helt gratis.
Om du vill göra dina betalningar till Kalmar Vatten AB via autogiro, så behöver vi en anmälan från dig. Du kan hämta en blankett genom länken:
Autogiroanmälan, medgivande Pdf, 223.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Skriv ut, fyll i och skriv under blanketten ovan och skicka den till oss.
Eftersom vi behöver underskriften kan blanketten inte skickas via hemsidan. Det går bra att scanna en underskriven ansökan och mejla som pdf eller bild. Kontakta kundservice om du vill att vi skickar blanketten till dig.
Kontakta kundservice på telefon 010-357 02 00 eller via e-post info@kalmarvatten.se
Både e-faktura och e-postfaktura är ett digitalt sätt att distribuera en faktura på och ett sätt som är miljövänligt eftersom vi sparar både papper, tryck och transport!
- E-fakturan går direkt till din internetbank
- E-postfakturan går direkt till din mailbox
Så får du e-faktura
För att få fakturor från Kalmar Vatten som e-faktura måste du gå in på din internetbank och där välja att du vill få fakturor från Kalmar Vatten som e-faktura. Det är ett smidigt och miljövänligt sätt att betala sina fakturor på, internetbanken hjälper dig så att rätt OCR-nummer och belopp används vid inbetalningen. Normalt brukar det ta ett par dagar från dess att du anmäler dig till e-faktura tills dess att tjänsten är aktiverad. Vi på Kalmar Vatten skickar uppgifter till din bank med hjälp av ditt personnummer. Vi på Kalmar Vatten får aldrig reda på dina kontouppgifter. E-faktura är gratis.
Så får du epost-faktura
Om du föredrar att få din faktura i PDF-format skickad direkt till en mailadress ska du kontakta kundservice så hjälper vi dig. Den fakturan som du annars skulle få på papper kommer nu direkt till din email oavsett vart du befinner dig. E-postfaktura är en bra tjänst för de som reser mycket eller har flera boenden. Många företag föredrar E-postfaktura eftersom underlagen är lika tydliga som en pappersfakutra men kan smidigt hanteras i digitalt format. E-postfaktura är ett bra miljöval eftersom vi sparar på både papper, tryck och transport. E-postfaktura är gratis.
Kontakta kundservice på telefon
010-357 02 00
eller via e-post
info@kalmarvatten.se
Kalmar Vatten har uppdraget att hantera tjänsterna för vatten och avlopp i Kalmar kommun. Verksamheten finansieras helt av VA-taxan (inga skattemedel används). Intäkter och kostnader ska spegla varandra.
Exempel på kostnader som taxan ska täcka är:
- drift, underhåll och förnyelse av ledningsnät och pumpstationer
- hantering och rening av spillvatten (avloppsrening)
- drift, produktion och långsiktig säkring av dricksvatten
- hantering och rening av dagvatten (regnvatten från hårdgjorda ytor)
- nödvändiga, större investeringar i våra VA-anläggningar till exempel ett nytt kretsloppsverk
- administration och kundservice.
När taxan höjs är det inte alltid lätt att som kund att se vad du får för de extra pengarna. Vår ambition är därför att ge dig ännu större insyn i vår verksamhet framöver.Om du har frågor är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice
Anledningen till höjningar av taxan är att Kalmar Vatten behöver byta ut anläggningar som inte längre fungerar som de ska, till exempel vattenledningar, reservoarer för dricksvatten och reningsverket i Tegelviken. Vi behöver även säkra tillgången till dricksvatten för kommande generationer och anpassa oss till nya och skärpta krav.När VA-systemet byggdes ut i landet i mitten av förra seklet, finansierades det av staten. När dessa anläggningar nu behöver bytas ut så är det upp till varje kommun att finansiera, via VA-taxan.
Det du får för din taxa är samma som du får idag, men med anpassning efter bland annat skärpta miljökrav, klimatförändringar och ökande befolkning:
- Rent, gott och hälsosamt vatten levererat hem i kranen, även i framtiden (säkrad dricksvattenförsörjning för kommande generationer).
- Ett renare Kalmarsund, som fortfarande går att bada i (bättre avloppsrening).
- Färre läckande ledningar (hög utbytestakt på gamla rör) och därmed färre avbrott i leveransen av dricksvatten.
- Minskad risk för översvämningar vid regn (dimensionerat dagvattensystem).
Taxan grundar sig på förutsättningarna på din fastighet:
- En fast avgift per fastighet
- En fast avgift per bostad/lägenhet eller en lokalyteavgift per 150 m2 lokalyta
- En rörlig avgift per förbrukad mängd vatten.
De fasta avgifterna
I priset som anges i VA-taxan ingår alla tjänster. De fastigheter som inte har alla tjänster får avdrag enligt paragraf 14:1 och 14:2 i VA-taxan.
Läs mer om VA-taxan och räkna ut din kostnad
Det rörliga priset
Det rörliga priset justeras ner gentemot priset i VA-taxan med följande procent om fastigheten inte är ansluten till både vatten och avlopp:
Vatten -45 procent
Avlopp -55 procent
När VA-ledningarna är nedgrävda och klara att användas förmedlar VA-huvudmannen till fastighetsägaren var fastigheten kan ansluta sig (en förbindelsepunkt). I samband med att förbindelsepunkten förmedlas finns möjligheten att ansluta sig och därmed inträder betalningsskyldigheten för såväl anläggningsavgift som för brukningsavgift.
Det innebär att även om det inte finns någon byggnad på plats måste fastighetsägaren betala för sig eftersom det finns en möjlighet att använda det allmänna VA-ledningsnätet. Det anses inte rättvist och skäligt att låta övriga kunder betala för den kostnad som nu har uppstått i och med att byggnationen av ledningar och övriga anpassningar är klara, utan den ska belastas fastighetsägaren.
Beviljat bygglov likställs med uppförd byggnad. Innan bygglov har beviljats betalas den fasta avgiften av brukningsavgiften (om avgiftsskyldighet har inträtt). Efter beviljat bygglov erläggs även lägenhetsavgiften. När mätare är monterad betalas förbrukningen.
Brukningsavgiften har flera nivåer för att de ska vara så rättvisa som möjligt:
- Nivå 1: Ledningar är EJ klara, inkoppling inte möjlig = ingen avgift.
- Nivå 2: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd = grundavgift.
- Nivå 3: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd, bygglov finns = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet.
- Nivå 4: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är bebyggd (slutbesked) = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet plus rörlig avgift pris per kubikmeter enligt förbrukad mängd.
För att en byggnad ska klassas som lagerlokal ska 50 procent eller mer av lokalytan vara ett lager. Med lager menar vi att där förvaras varor och endast personalen har tillgång till dessa utrymmen.
Om kunderna får gå in på lagret och plocka till sig dessa varor är det istället en lokalyta. Om byggnaden uppfyller kravet för lager erläggs en lägenhetsavgift per 300 m2 yta istället för 150 m2 som det är för lokaler.
Fler sidor inom frågor och svar
Dricksvatten och mätning
Frågor om dricksvatten och vattenmätning.
Avlopp från hushåll
Frågor om spillvatten och dagvatten.
Läckor och översvämningar
Frågor om läckor och källaröversvämningar.
Ny kund och flyttanmälan
Frågor för dig som ska ansluta dig eller flytta.